ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ-ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ
ΘΕΜΑ: Οι Αναπληρώσεις Προϊσταμένων με Πράξεις
Το τελευταίο διάστημα τείνει να λάβει μεγάλες διαστάσεις σε πολλές δικαστικές υπηρεσίες της χώρας το φαινόμενο ορισμού Προϊσταμένων Τμημάτων με Πράξεις του Διευθύνοντος το Δικαστήριο.
Προφανώς ο δρόμος «άνοιξε» με την ψήφιση του νέου δικαστικού χάρτη (Ν.5108/2024), δεδομένου ότι με την κατάργηση πολλών Ειρηνοδικείων, είχαμε αύξηση των οργανικών θέσεων στα Πρωτοδικεία, από τη μεταφορά σ΄ αυτά των οργανικών θέσεων των καταργούμενων. Έτσι, είτε με Πράξη του Διευθύνοντος το Δικαστήριο, είτε με απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, στο πλαίσιο της τροποποίησης του Κανονισμού Λειτουργίας, όπως επέβαλε η νέα συγκυρία, είχαμε τη δημιουργία νέων Τμημάτων με συνακόλουθο αποτέλεσμα την προσωρινή αναπλήρωση της θέσης Προϊσταμένου στα Τμήματα αυτά με Πράξη του Διευθύνοντος το Δικαστήριο.
Όμως σε πολλές περιπτώσεις οι Πράξεις αυτές παραβιάζουν ασύστολα το άρθρο 146 παρ.4 του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων (Ν.4798/2021/ΦΕΚ68Α΄), που ορίζει ότι: «4.Σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος προϊσταμένου οργανικής μονάδας της γραμματείας, τον προϊστάμενο που απουσιάζει ή κωλύεται αναπληρώνει ο ανώτερος κατά βαθμό προϊστάμενος των υποκειμένων οργανικών μονάδων και, αν υπάρχουν περισσότεροι ομοιόβαθμοι, ο προϊστάμενος που έχει τον περισσότερο χρόνο υπηρεσίας στον βαθμό. Αν δεν υπάρχει υποκείμενη οργανική μονάδα, τον προϊστάμενο αναπληρώνει ο ανώτερος κατά βαθμό δικαστικός υπάλληλος που υπηρετεί στην ίδια οργανική μονάδα τουλάχιστον έξι (6) μήνες και, εφόσον υπηρετούν περισσότεροι δικαστικοί υπάλληλοι με τον ίδιο βαθμό, εκείνος που έχει τον περισσότερο χρόνο πραγματικής υπηρεσίας στον βαθμό αυτόν. Αν το κώλυμα ή η απουσία διαρκεί για διάστημα μεγαλύτερο των έξι (6) μηνών, το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο ορίζει αναπληρωτή προϊστάμενο για όσο χρόνο διαρκεί το κώλυμα ή η απουσία.»
Η αυθαιρεσία του Διευθύνοντος το Δικαστήριο εκδηλώνεται, είτε με τον ορισμό στη θέση ευθύνης υπαλλήλου που δεν είναι ο αρχαιότερος στο βαθμό (κατάφωρη αδικία), είτε με τη σύσταση νέων Τμημάτων, στα οποία οι υπάλληλοι τοποθετούνται «επιλεκτικά», προκειμένου η θέση του Τμηματάρχη να δοθεί στον εκάστοτε εκλεκτό του Διευθύνοντος (καλυμμένη αδικία).
H κατ΄ αυτό τον τρόπο αυθαίρετη και κατά παράβαση του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων, αλλά και ενάντια στο κύρος του θεσμού των υπηρεσιακών συμβουλίων, λειτουργία του Διευθύνοντος το κάθε Δικαστήριο, με κριτήρια που επίσης αυθαίρετα προσδιορίζει, αποτελεί βαθειά τρώση του ίδιου του κύρους της Δικαιοσύνης, αφού μέσα στο χώρο απονομής της συντελείται μια κατάφωρη αδικία προς συναδέλφους, που κρίνονται από τον εκάστοτε Προϊστάμενό τους Δικαστικό Λειτουργό με δύο μέτρα και δύο σταθμά
Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις, γενόμενοι δέκτες παραπόνων από συναδέλφους που θεωρούν ότι «αδικήθηκαν», οι Διευθύνοντες απαντούν ότι «έτσι έκριναν και έτσι αποφάσισαν». Και είναι απορίας άξιον το γεγονός ότι, ενώ το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν χορηγεί το «επίδομα θέσης ευθύνης» (άρα τεκμαίρεται ότι η πράξη ανάθεσης δεν είναι σύννομη), οι ορισθέντες εξακολουθούν να ασκούν καθήκοντα Προϊσταμένου, χωρίς να λαμβάνουν το σχετικό επίδομα.
Επιπλέον η αυθαίρετη επιλογή Προϊσταμένων με Πράξεις, συνιστά έμμεσα και «άτυπη» μελλοντική «υπόδειξη» προς το υπηρεσιακό συμβούλιο , όταν αυτό θα κληθεί στο τέλος της τριετούς θητείας, να επιλέξει τον νέο Προϊστάμενο, αφού ο υποψήφιος που έχει διατελέσει «Προϊστάμενος με Πράξη», θεωρείται ότι έχει προϋπηρεσία στη θέση αυτή.
Επομένως, οι Διευθύνοντες τις δικαστικές υπηρεσίες της χώρας, θα πρέπει να ορίζουν Αναπληρωτές Προϊσταμένους σε κενά Τμήματα ή σε νεοσύστατα Τμήματα(εφόσον η σύσταση τους είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας), τηρώντας τις σχετικές διατάξεις του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων, διότι διαφορετικά το Υπουργείο Δικαιοσύνης, δεν λαμβάνει υπόψη την Πράξη Ορισμού Προϊσταμένου και επομένως δεν χορηγεί το αντίστοιχο επίδομα θέσης.
Η παράταξη μας εδώ και χρόνια έχει δώσει μάχες, προκειμένου να αναβαθμιστεί ο ρόλος των υπηρεσιακών συμβουλίων, που είναι τα κατά το νόμο αρμόδια όργανα επιλογής Προϊσταμένων, αλλά και για να επιλέγονται οι προϊστάμενοι με αξιοκρατικό τρόπο, χωρίς αποκλεισμούς, διακρίσεις και μεροληψίες, με γνώμονα τα τυπικά και ουσιαστικά τους προσόντα και την υπηρεσιακή τους επάρκεια. Για το λόγο αυτό αναδείξαμε το θέμα της επιλογής Προϊσταμένων με Πράξεις, τόσο μέσα από το θεσμικό μας ρόλο στο Δ.Σ. της ΟΔΥΕ, όσο και στο συνέδριο των Ιωαννίνων. Αυτό θα συνεχίσουμε να πράττουμε και στη νέα θητεία του Δ.Σ. Και μας προκαλεί πραγματικά απορία, ο τρόπος που αντιμετωπίζουν το θέμα ορισμένες παρατάξεις του Δ.Σ., που με τη στάση τους, δείχνουν σαν να μη θέλουν να δοθεί λύση.
Τελειώνοντας, ξεκαθαρίζουμε προς κάθε κατεύθυνση, πως θα πρέπει το ταχύτερο δυνατό να δρομολογηθούν οι διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος και να επιλεγούν Προϊστάμενοι από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, για να σταματήσει μια κι έξω αυτή η μακροχρόνια ομηρία εκατοντάδων συναδέλφων στις δικαστικές υπηρεσίες όλης της χώρας.
Αθήνα, 3 Δεκεμβρίου 2025
ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ


